ALKOHOL * Pouze muzi jsou alkoholici. Jakykoliv beznadejny alkoholik muze prestat pit, ma-li celit dulezitemu ukolu. V momente, kdy alkoholik prestane pit, jeho veskere schopnosti se vraceji a nepocituje zadne neprijemne abstinencni priznaky. AUTA A RIZENI * Filmove postavy ridici ve meste zaparkuji, kde se jim zamane, kdyz se dostanou k cili. * Pokud jsi sam na zadnim sedadle, dbej, abys sedel uprostred. * Nahla zrychleni auta (at vpred, vzad, zastaveni, smyk, skluz aj.) zpusobi hlasity kvil, a to i na mokrych a prasnych vozovkach. Nenechte se prekvapit. Kazde kolo je navic vybaveno dymovnici, aby bylo zrejme, ze se tak stalo. Hollywoodska auta jsou zvlastni: kdyz vyrazeji vpred, kazde hnane kolo zanecha gumovou stopu bez ohledu na to, zda vuz ma ci nema samosvorny diferencial. * Chodci v Hollywoodu maji nejlepsi reakce na svete, takze se niceho neobavejte, pokud musite jet po chodniku. Pan Pappodopolus je uz celkem zvykly, ze mu jeho vozicek s ovocem rozmasiruji, a nehlede na gestikulaci a kletby vzdycky staci vcas uhnout. * Pri automobilove honicce nekdo vzdycky ulici nese velke tabule skla. * Osoby za volantem mluvi a divaji se na sve spolujezdce po celou dobu jizdy, aniz by skutecne sledovali _silnici_, radili, davali blinkr atd. ("When Harry Met Sally"). * Auta honici se navzajem uprostred mesta nikdy neutrpi tolik skody, aby musela zastavit. * Lidi honeni auty pobezi prostredkem silnice, namisto aby vlezli nekam, kam auto nemuze. * Auto vzdy vybuchne, kdyz se na nej vystreli, ledaze by jej ridil hrdina. * Kdyz ridite auto, vzdy rozpoznate vsechny zname osoby jedouci v protismeru. * Pokud nekdo "spravil" nozni brzdu v aute, ridic nikdy neuzije rucni brzdy ci prevodovky ke zpomaleni, alespon ne az do posledniho okamziku. * Auta casto konci na okrajich utesu se dvema koly ve vzduchu nad propasti. Kladaci se zachrani tesne predtim nez auto prepadne, zlodusi doprovazeji vuz ve volnem padu, casto zpusobenem ptakem, jenz usedne na cast auta visici nad hranou. * Kdyz auto pada z utesu nasledkem honicky, obycejne vybuchne drive, nez dopadne. * Kdyz auto v rychlosti narazi do zaparkovaneho vozu, vyleti vysoko do vzduchu, zatimco zaparkovane vozidlo se stezi pohne. * Po havarii se zadna filmova postava na pet minut neposadi a netrese, natoz aby blabolila v soku. * Vsechna auta jakoby jezdila na letecky petrolej namisto benzinu (proto ten hojny cerny cmoud, kdyz hori). * Vsimnete si volantu filmovych aut, hlavne v zaberech "pohled skrz celni sklo na ridice". V deviti pripadech z deseti, pricky volatnu, u nichz by se cekalo, ze budou vodorovne, nebo aspon priblizne, jsou svisle, t.j. jsou videt svisle, nad palubni deskou, pred tvari ridice, i kdyz jede rovne. * Kdykoli vidite nekoho ridit, a to i na primych a hladkych vozovkach, toci volantem dostatecne k prujezdu slalomovou drahou. Auto se ovsem nekymaci. Cetnost nadbytecneho toceni volantem nezalezi na rychlosti. * Nejen ze filmova auta parkuji primo pred vchodem, ale nikdy se nezamykaji. I kabriolety se srolovanymi strechami, v New Yorku, zustavaji na miste hodiny pote. * Vsechna filmova auta maji vynikajici brzdy a dokazou zcela zastavit ze 100 km/h (ovsem s hlasitym kvilenim pneumatik, a to i na prasnych cestach) na peti metrech. * Vitr nikdy otravne necucha ucesy cestujicim v kabrioletech. * Ve filmove zemi neni stopek. At uz jedete kamkoliv, daleko ci kousek, nemusite nikdy zastavovat, dokud tam nedojedete. * Filmova auta nemaji vnitrni zpetna zrcatka. Vetsina z nich ma ovsem asi dvoucentimetrovy matny flek na celnim skle, kde by zrcatko normalne bylo namontovane. * Filmova auta nikdy napoprve nenastartuji, pokud utikate pred zloduchem. * Pokud je na silnici z kopce velky hrb, rychle jedouci auta jej vzdy preskoci a dopadnou ve snopu jisker. Vnitrni zaber pak ukaze reakci cestujicich v okamziku dopadu. Nejsou zraneni, trebaze nemaji zapnute bezpecnostni pasy. Zadne praskle pneumatiky, zlomene poloosy, ci porucha tlumicu nenastane nasledkem narazu. Ztrata krytu disku kola v tomto okamziku je mozna. * Pokazde, kdyz vidite skutecne pekny, modni cizi vuz, nebo legendarni auto jako 65 Mustang, muze vam byt jasne, ze bude rozsekano na tisice kusu. * Prilis mnoho Hollywoodskych autohonicek je preruseno vyjezdem dodavky z vjezdu, ulicky nebo kolme ulice, coz vede k uniku stihaneho, nebo smrti postradatelne postavy. * Policejni auta ucastnici se honicich scen obycejne trpi vice nez jina vozidla - celne se srazeji, stretavaji se se zaparkovanymi auty, padaji do vody, a, samozrejme, predvadeji stale oblibeny obrat za letu, po nemz auto pristava vzhuru koly a drti majacky a sirenu. Obycejne neuvidime nestastne prislusniky po takovem nevyhnutnem karambolu. * Havarovany vuz vzdy vybuchne do koule plamenu, ale ne drive nez hrdina staci odtahnout vsechny dulezite pasazery do bezpeci a zarvat "Bacha! Vybouchne to!" * Kyselina aplikovana zloduchem na hrdinuv brzdovy rozvod nema nikdy zadny ucinek, az kdyz auto jede z prudce se svazujicich serpentin. Auta na krizovatkach maji neznicitelne brzdy. * Nikomu nikdy nedojde benzin (ani pri dlouhych honickach). Ponauceni: kazdy kradeny vuz ma plnou nadrz a nizkou spotrebu. * Auta - veterani jsou vzdy bez poskvrnky a vzorne cerstve nalestena. Nikdy nemaji skrabance, diry ci zaplaty. * Nikdo nelovi klice od auta prave pred honickou. Vzdycky jen skoci dovnitr a nastartuji, protoze nechali klicky v zapalovani. Nevhodno pro vetsi mesta... BARY A PITI * Pokazde kdyz chlapek vejde do baru, obycejne hrdina, tak se zaplete do rvacky. Nejcasteji hned pod neonem BUDWEISER (viz UMISTENI VYROBKU). Pravdepodobnost rvacky je vyssi, jestlize v pozadi hraje country hudba. * Filmovi hrdinove v baru objednavaji bud silny alkoholicky napoj a vhrknou ho do sebe jako chlazeny caj, nebo zadaji mleko. Druhy pripad vyvola sarkasticke poznamky, po nichz nasleduje rvacka. * Pokud muzi piji whiskey, je to vzdycky z dvoudecaku, a vzdycky to piji na jeden zatah. Pokud jsou to macky, zalapaji po dechu, nacez se rozkaslou. Pokud jsou rizci, kratce mrknou, blysknouce stisknutymi zuby. * Salek kavy/chlistanec studene vody do tvare postaci, aby nejotupelejsi osoba do mrte vystrizlivela ve zlomku vteriny (viz nekolik tisic westernu a "Peter's Friends.") BIOLOGIE A GENETIKA * Lide jsou casto presne kopie vzdalenych predku, ci svych rodicu, kdyz byli stejne stari. * Nejmene jeden z paru identickych dvojcat se uz zly narodil. * Ozareni zpusobuje mutace nikoliv budoucich deti, nybrz vam, primo na miste. Mutace nikdy neni okamzite smrtelna, ale bud z vas nejprve vytvori neforemny chuchvalec, nebo funkcni stvoreni se zvirecimi rysy. * Krizeni je geneticky mozne mezi kterymikoliv osobami ci zivocichy odkudkoliv z vesmiru. * Novorozenata umeji zvatlat, lezou a drzi hlavu zprima. BOMBY * Zli geniove, kteri vyrabeji bomby, aby nicili veci/lidi, je vzdycky nechaji vybuchnout nejmene po jedne hodine, aby mel hrdina dost casu na zneskodneni. * Bomby maji vzdy velke blikajici a pipajici displeje. Zli geniove, kteri vyrabeji bomby, aby nicili veci/lidi, jsou vzdy dostatecne dumyslni, aby do konstrukce zahrnuli i viditelny displej (obycejne LED), zobrazujici, kolik casu zbyva, nez bomba vybuchne, davaje tak hrdinovi presnou informaci, kolik casu mu zbyva. * Prerusite-li drat k detonatoru, odpocet se zastavi. To se ovsem nepodari, pokud zbyva vice nez jedna vterina. * Vsechny draty maji jine barvy, takze je hrdina muze snadno rozpoznat, kdyz ma prestrihnout ten spravny. * Bomby spustene mikrovlnou troubou vzdycky vybuchnou 2 vteriny pote, co casovac dojde do 00:00 a mikrovlnka piskne (viz "Under Siege"). * Vsechny vybuchy se deji zpomalene. Pokud nastane vybuch, dbejte, abyste utikali pryc od mista detonace, aby vas tlakova vlna mohla hodit vzduchem, zpomalene, ve smeru ku kamere. * Budova, jez by k demolici v realnem svete potrebovala nekolik desitek promyslene umistenych nalozi, se da ve filmu znicit jedinou bombou v kufru auta (viz "Lethal Weapon III"). Takova bomba nezpusobi skodu na zadnych dalsich okolostojicich domech. CESTOVANI * Dopravni prostredek vzdycky prijizdi a odjizdi vcas. * Postavy se objevuji na letisti a jdou *hned k letadlu*. Museji mit nejlepsi casovy odhad ze vsech lidi na Zemi - ja musim vzdycky chvili cekat, nez se zacne nastupovat (nemluve o boarding pasu a povinnosti "dostavit se k odletu 15 minut pred terminem, jinak ztratite narok na sedadlo", uvedene na vetsine letenek. Taky je dobre, ze aerolinie ve filmu nejsou nikdy prebukovane!). * Kufry filmovych postav jsou vzdy temer nulove vahy, kdyz je musi nosit. * V nouzi kazdy pochyti, jak pilotovat vrtulnik. * Filmove postavy nikdy netrpi morskou nemoci. CAS * Filmove casovani je vzdy presne. Pokud napr. vysledovani telefonu trva dve minuty, muzete vzit jed na to, ze to znamena 120 vterin, ne nejaky kousek vic ci min. Totez plati o bombach, dobe nutne k dojeti do cile, atd. * Pouceni z predchoziho: vsechny postavy ve filmu maji hodiny a hodinky perfektne serizeny (i navzajem). DALEKOHLEDY A BRYLE * Pokud se nekdo diva dalekohledem, vidime dva spojene kruhy namisto jednoho. * Bryle se nikdy neorosi, kdyz se vejde ze zimy do tepla. * Pocitacovi fanatici a "inteligentni" osoby je nosi, akcni hrdinove nikdy nemaji bryle. Zloduch vzdy spacha zlocin primo pred oknem, kde se nekdo kouka dalekohledem. DETI A MLADEZ * Dite toho vzdycky vi vic nez dospely. * Dite se o sebe umi postarat, i kdyz rodice odleteli do Parize, ponechavse je bez jidla, elektriny, topeni, penez atd. * Zadne dite nemuze byt zabito... i kdyz je smazeno na elektrickem plote s vysokym napetim, ktere by kleplo dinosaura ("Jurrasic Park"). * Osmi az desetilete deti jsou nejlepsi pocitacovi hackeri na svete a mohou se vlamat to libovolneho systemu. * Devcata, se kterymi nikdo nechce do paru na filmovy stredoskolsky promovaci vecirek, jsou ta, ktera by na vetsine strednich skol mela nejvetsi chlapecky zajem. DOPRAVA * Kdyz ma hlavni postava prejit ulici (v jednom z pomalejsich useku filmu), ulice se vzdycky da prejit okamzite. Samozrejme on(a) prekluse, aby se vyhnul(a) auto, ktere projede, az prejde. * Pokud je provoz, to znamena, ze film je ve sve intenzivnejsi casti (jako v honicce), cili je tam dost aut, aby do sebe mohla vrazet. Zadna z dulezitych postav se nezrani, o nehode se nikdy nedovime ze zprav, a nikdo nikoho duleziteho nezaluje. Jen velmi malo lidi vystupuje z aut, a take nevidime vyletat zadne vzduchove pytle. DREVO * Hrdinove a padousi mohou uzivati dreva, libovolne slabeho, jako bezpecneho stitu proti kulkam jakekoliv raze. DUKAZY * Usvedcujici dukazy se daji najit a bud jako fotografie cislo ctyri v balicku, nebo v zasuvce druhe odspoda. * Dbejte na to, abyste ponechali sve dulezite pasky, jako je ta oznacena "Usvedcujici dukazy proti poslanci Kovarovi, jak bere uplatek 24 milionu a pak se mucka s dcerou prekupnika drog", a vase diskety nadepsane "Vsechny odpalovaci kody pro jaderne hlavice jsou tady" na miste, kde se daji snadno najit. * Vsechny postavy si schovavaji vystrizky z novin s dulezitymi udalostmi v jejich zivote, zejmena pak temi, ktere je bolestno si pripominat, jako ztrata bezprostrednich pribuznych pro vlastni nedbalost. Pokud navic reportaz vysla v dobe, kdy postava byla uveznena ci na uteku, o to vice duvodu ma drzet si takove zaznamy. ELEKTRINA * Pokud se na scene vyskytuje vysoke napeti, projevuje se viditelnymi * Pokud se na scene vyskytuje vysoke napeti, projevuje se viditelnymi srsicimi blesky. Dotkne-li se filmova postava elektriny, zacnou [Pes] po ni blesky behat, a to i chvilku po odpojeni, nebot je "nabita". HONICKY * Zena, honena zloduchem, klesa k zemi i na vyrovnanem, bezprekazkovem terenu. Povsimnete si, ze kdyz jsou honeni zena a muz, ona obycejne pada, nacez muz se zastavi a pomaha ji vstat. * Navazuje na predchozi: o Muz nato pokracuje v uprku spolu se zenou, drze ji za ruku nebo jeste lepe za pazi, trebaze je to obema brani v rychlosti, ktere by byli schopni kazdy zvlast. o Vsechny filmove zeny musi byt tazeny za ruku, a to i kdyz je muz tahoun maly a tlusty a zena sprinterka. o Vsechny filmove zeny se pokouseji bezet na vysokych podpatcich, nikdy se nepokusivsi boty odkopnout. * Zeny nejenom musi byt tazeny, nemaji dostatek rozumu, aby utikaly a neprestavaly utikat, pokud muz se nedotyka jejich lokte, nedrzi za ruku ci neobjima kolem ramen. * Honeni se vzdy pozdrzi, aby pronasledovatelum vhodili do cesty prekazky (popelnice, tramy, zidle). Nezalezi na tom, ze jim trva trikrat tak dlouho prekazky vytvaret, nez jejich honitelum je proste preskakovat. HRDINOVE * Ma-li hrdina psychologicky/psychicky problem, ktery mu brani, aby se ucinne vyporadal s problemy, muzete si byt jisti, ze tento problem ve vhodnou chvili pomine. * Hrdina se na scene vzdy o vteriny mine se zloduchem. * Svleknuti do pasu ucini hrdinu nezranitelnym. * Hrdina je vzdycky sparovan s zenskou postavou. Poskok nikdy. * Hrdinuv nejlepsi pritel/partner je obvykle zabit zloduchy tri dny predtim, nez mel jit do duchodu. * Hrdinova nova zena je rozstrilena 80 samopaly hned po svatbe nebo pri libankach. * Hrdinove mohou fungovat bez jidla a spanku, bez meritelneho ubytku fyzickych a mentalnich schopnosti, po nejmene 72 hodin. * Po rvacce ma hrdina vzdy maly praminek krve v pravem koutku ust. Jeho ret neni nikdy rozbit uprostred, a horni ret je nezranitelny. Utre se krev z koutku ust hrbetem ruky, a podiva se na ni. Pokud ma na tvari jina zraneni, je to obvykle mala odrenina na prave celisti. Po jeden den na tom bude mit naplast, nacez je rana zazracne zhojena. * Hrdina po rvacce vzdy odmitne pomoc pratel ci zdravotnickeho personalu. * Pokud se hrdina dostane do druhe rvacky, je mu mlaceno ci kopano do nejzranenejsi casti tela. * Hrdina neda najevo bolest ani pri nejstraslivejsim mlaceni, lec zamrka, pokud se zena pokusi cistit mu ranu na tvari. * Je-li hrdina sparovan se slabosskym poskokem, tento neomylne zachrani hrdinuv zivot v kritickem momente, nebo prokaze neobycejnou zrucnost se zbranemi v klicove scene. * Je-li hrdina bily muz a ma pomocnika/poskoka, jenz neni bily nebo neni muz, tento/tato zemre, prednostne pri cinu hrdinneho sebeobetovani. * Jestlize filmovy hrdina ma poskoka a tento se zmini o sve rodine v prvnich dvou minutach filmu, poskok urcite zahyne. * Filmovy hrdina je (temer) vzdy rozvedeny, ale dosud ma urcity vztah ke sve byvale zene, ktera mu rekne, ze s nim nemohla zustat vdana, protoze ho prilis miluje. * Lidi nikdy nejdou otevrit, pokud zaklepani ci zvonek nezaznely alespon trikrat. * Hrdina/hrdinka bydlici v New Yorku pracuje v poradnem, ale nikterak zvlast dobre placenem miste, a presto ma prostorny byt plny peknych veci, vesmes s dobrym vyhledem, nekdy i milou, romantickou stresni terasu. * Lide nikdy neodchazeji z domu, ve kterem je zjevne nebezpecno (duchove, vrazi apod.). * Lide, kteri zvenku neco divneho slyseli, se pujdou VEN podivat, i kdyz vedi, ze ve meste radi vrazdici maniak. * Kdyz je nekdo v posteli a slysi venku zvuky, vstane, rozsviti predtim, nez se podiva z okna, trebaze to obvykle zarucuje, ze neuvidi, co se deje. * Pokud je vetrelec v dome, obyvatel se bude plizit podel zdi se zady nalepenymi na stenu, s rukama mirne rozpazenyma, dlane naplocho na zdi. * Kdyz je v dome vetrelec, to, co vyskoci ve tme na hrdinku, se ukaze byt kockou, a to i z mist, kam se nemohla dostat, treba zevnitr kuchynske linky. Jakmile se hrdinka uklidni, vrah se objevi a uskrti ji. * Libovolny byt v Parizi ma vyhled na Eiffelovu vez. HUDBA * Na mnohe hudebni nastroje - zvlaste pak zeste a tahaci harmoniky - se da hrat, aniz by bylo treba hybat prsty. * Domorodi hudebnici jsou vysoce nadani, a svedou z proste instrumentalni kapely vyloudit zvuk plne obsazeneho orchestru. JAZYK * Trebaze zobrazuji cizince (vcetne mimozemstanu), herci mluvi a rozumeji bezne reci (vetsinou anglictine), ledaze by dej filmu zavisel na jazykove bariere. KOURENI * Kuraci kouri jen pokud je k tomu dramaticky nebo romanticky duvod. V jinych okamzicich nepocituji chut na cigaretu. LANA * Kdyz jsou ve filmu lidi svazani, coz jest ucineno vetsinou volne a nesikovne, nemohou uniknouti a musi nejprve najit vhodny nastroj, kterym lana preriznou nebo propali. * Pouceni 1: Vzdy je nejaky ten vhodny nastroj k dispozici. * Pouceni 2: Pokud je zvolenou metodou propaleni, ruce svazaneho jsou alespon 30 cm od sebe. LETADLA * Letadlum s pistovymi motory ve filmech obvykle tento motor selze. Selhavaci rezim je jedinecny pro filmarstvi - motor zakasle, bezi dal. Hrdina si nepovsimnul. Nacez koktne a opet chyti dech. Hrdina si vsimne, uchopi rychlostni paku, otoci klikou. Pote motor kuckne presne trikrat a okamzite se zastavi vcetne vrtule. Nikdo se jej dale nepokusi nastartovat. MENSINY * Mensiny jako americti Indiani ci Asiati maji vzdy jakysi druh mystickych znalosti ci neuchopitelnych bojovych dovednosti. Napriklad americti Indiani vzdy znaji beh udalosti podle nejakeho prirodniho znameni, a Asiati jsou zrozeni s Bojovym Umenim, jez mohou uzivat v boji s padouchy. MOTOCYKLY * Motocyklove motory ve filmech nevysvetlitelne prechazeji ze ctyrtaktu do dvoutaktoveho rezimu. * Motocykly se obvykle meni z Harley Davidsonu, jimiz jsou pri dalnicnich operacich, na Yamaha Dirt Bikes, pokud uzity mimo silnici (jako v "Then Came Bronson"). Policejni Harleye se promeni na Triumph Bonnevilly, kdyz se s nimi zajede do drsnych koncin (na lodi v "Magnum Force"). MUZI * Muzi na vorech, v dzunglich, na poustich ci podobnych prodlouzenych pobytech nemuseji nosit ziletku, protoze jim nerostou vousy. Protipol: ledaze piji, v kteremzto pripade jim tridenni strniste vyrasi do tri hodin. NAKUPOVANI * Kdyz ve filmu prinasite domu sacky s nakupem, pozaduje se, abyste v kuchyni po zemi rozsypali/rozlili aspon jeden sacek. * Sacky s potravinami nejsou nikdy tezke. * Kdo kdy sel ve filmu nakupovat, vzdycky se vratil s vecmi couhajicimi nahore z pytliku, obvykle mrkvovou nati nebo francouzskym pecivem. * Pouceni: kazdy pytlik s potravinami obsahuje alespon jednu bagetu. NAPETI * V libovolnem filmu, kdyz se "neco" stalo a vesnicani se na to jdou podivat, vzdycky se rozhodnout "jit pro pomoc". Nejvic postradalneho clena skupiny zanechaji na miste, "aby s toho nespustil zrak", a je mu vydana zbran nebo signalni zarizeni, "kdyby se neco stalo". Receny clen VZDYCKY odpovida: "Co by se mohlo stat?" To je jasnym signalem, ze zemre krutou smrti do dvou minut. NESTVURY * Prchajice pred nestvurou, budete chtit zavolat o pomoc z verejne telefonni budky asi tri metry od mista, kde jste nestvuru naposled spatrili. NEZLETILCI * Steny nezletilcovy loznice nebo i dospeleho, jenz dosahl dvacitky, jsou vzdy postre dekorovany, presahujice hranice zdraveho rozumu, s kazdym centimentrem volneho prostoru pokrytym necim "spravnym". * Filmovy nezletilec ma vzdy okapovy odtok situovan hned vedle okna. Je specialne posilen, aby udrzel jeho vahu. NOCNI MURY * Libovolna osoba, budici se z nocni mury, se prudce zprima posadi ("boing!") na posteli, misto aby jen tak lezela "eeeeh!", jak to obvykle delame. NOZE * Kdyz hodite nuz, ostri se vzdycky zabodne do cile. * poku ovsem hozeny nuz nevratite. * Zkuseny vrhac nozu dokaze pracovat rovnocenne s vrhacimi nozi, zaviracimi nozi, reznickymi sekacky, pribory a meci. OBLECENI * Muzske postavy jsou vetsinou chladne povahy. Musi nosit dziny a kozene bundy, zatimco zenske postavy si libuji v kratasech a vestickach. * Hrdinove jsou vyjimkou vyse uvedeneho. On si obycejne libuje v extremni zime pote, co prisel o kabat, nebo mu kosili strhli z tela. Kdyz to neplati ("Cliffhanger"), pomuze koupel v ledove vode. * Kdykoliv nekdo nekoho omraci a vezme mu saty, tyto vzdy bezvadne padnou. OKNA * Filmovy hrdina jest ockovan na sklo - proskakuje oknem bez jedineho * Filmovy hrdina jest ockovan na sklo - proskakuje oknem bez jedineho skrabnuti. Padouch, alergicky na strepiny, umira proklan. [Pes] PARASUTISMUS * Tam nahore je plno casu, casto nekolik minut. * S ostatnimi skakajicimi se muzete pri padu dolu temer normalne bavit. * Pokud nemate padak, proste se drzte nekoho, kdo jej ma, a nepoustejte se, dokud nepristanete. PENIZE * Gangsterovy kufriky obsahuji bud zbrane nebo bankovky. Nikdo nikdy neuloupil mince. * Kufriky jsou navrzeny na tri rady bankovek. Jako kdyby mely samy moc, penize jsou rady poskladany do uhlednych balicku a rad, trebaze byly do kufriku vrzeny vydesenym pokladnikem v bance. * Pokud pouzijete filmove taxi, nikdy nedavejte drobne. Ridici si s nim nebudou vedet rady. Staci, kdyz reknete "diky" kdyz dostanete ucet, sahnete do kapsy, vytahnete prvni bankovku na rane, nepodivate se - bude to spravne (viz rovnez TAXIKY). POCASI * Hrom a blesk vzdy spusti naraz. * Boure nastavaji mzikem: praskne hrom a zablyskne se, a spusti se prudky lijak. * Husty lijavec nezpusobuje ubytek daleke viditelnosti. * V noci je vsechno modre. * Jeskyne maji vzdycky rovnou zem, a nikdy v nich neni uplne tma. * V kanale nebo protipovodnovem koryte vzdycky nekdo je, kdyz se privali velka voda. * V noci je vzdycky Mesic (krome tech nejlevnejsich filmu, kdy je videt Slunce). * Uplnek muze vytrvat i nekolik noci po sobe. * Zatmeni nastavaji zhusta, a bez varovani. POCITACE A ELEKTRONIKA * Textove procesory nikdy nezobrazuji kursor. * Pri psani dlouhych vet se nemusi pouzivat mezerniku. * Filmove postavy nikdy neudelaji preklep. * Vsechny monitory zobrazuji dvoucentimetrova pismena. * Nejmodernejsi pocitace, jako se pouzivaji u NASA nebo CIA a podobne vladni instituci, maji graficka rozhrani, ktera je snadno pouzivat. * Ty, ktere je nemaji, maji strasne mocne dekodery textovych prikazu, ktere spravne porozuji a vykonaji prikazy psane beznou anglictinou. * Pouceni: muzete ziskat pristup ke libovolne informaci, jakou si zamanete, staci natukat na klavesnici "VYVOLEJ VSECHNY TAJNE ZAZNAMY". * Podobne muzete nakazit pocitac nicivym virem prostym napsanim "NAHRAJ VIRUS" (viz "Fortress"). * Vsechny pocitace jsou propojeny. Dostanete se k informacim v pocitaci na zloduchove stole, i kdyz je vypnuty. * Mocne pocitace pipnou, kdyz zmacnete klavesu nebo kdyz se neco na obrazovce zmeni. Nektere pocitace take zpomali vypis na obrazovce, takze nebezi rychleji, nez stacite cist. Ty *opravdu* pokrocile navic emuluji zvuk jehlickove tiskarny. * Vsechny pocitacove panely maji tisice voltu a jiskriste tesne pod povrchem. Poruchy jsou indikovany jasnym zableskem, kotoucem dymu, sprskou jisker a explozi, ktera vas vrhne nazpet. * Lide pisici na pocitaci jej vypnou, aniz by data uschovali. * Hacker se dostane do nejcitlivejsich pocitacu na svete bez zadrhelu a uhodne tajne heslo na druhy pokus. * Kazdy NEDOVOLENY PRISTUP ma funkci PREKONEJ (viz "Demolition Man" a nescetne jine). * Komplexni vypocty a vstup obrovskych mnozstvi dat se vyridi do tri sekund. Filmove modemy se obycejne jevi mit prenosovou rychlost dvou gigabajtu za vterinu. * Kdyz se elektrarna/raketove silo/cokoliv jineho prehreje, vsechny ovladaci panely vybuchnou, jakoz i cela budova. * Kdyz otevrete textovy soubor na obrazovce a nekdo soubor smaze, zaroven vam zmizi z obrazovky (viz "Clear and Present Danger"). * Pokud disk obsahuje zakodovane soubory, automaticky jste vyzvani, abyste zadali heslo, pokud se je pokusite cist. * Bez ohledu na to, jaky druh disku to je, je citelny ve vsech systemech, do nichz jej vlozite. Vsechny aplikacni programy bezi na vsech pocitacovych platformach. * Cim modernejsi je zarizeni, tim vice tlacitek ma (viz "Aliens"). Lec kazdy musi byt velmi dobre proskolen, nebot tlacitka postradaji popisy. Vetsina pocitacu, libovolne malych, ma schopnost zobrazit z reality vytrzenou trirozmernou animovanou grafiku. * Laptopy, z nejakeho divneho duvodu, se vzdycky zdaji mit videotelefonni system pracujici v realnem case a vykon superpocitace CRAY. * Kdykoliv se postava diva na terminal, zobrazene udaje jsou tak jasne, ze se promitaji na jeho/jeji tvar (viz "Alien", "2001"). * Laptopy, notebooky a mobilni telefony maji nekonecne trvanlive, dobre * Laptopy, notebooky a mobilni telefony maji nekonecne trvanlive, dobre nabite baterie, jak si to zada dej, zejmena zachazi-li s nimi [Pes] hrdina. Laptop neprejde do SUSPEND rezimu, protoze jej hrdina drzi na kolenou a zavisi na nem budoucnost lidstva ("ID4"). Naopak radiostanice jsou zdaleka prvni, co se v kriticke situaci poroucha. POLICIE * Policejni kapitani a porucici jsou stale nastvani na svoje spickove detektivy a rvou na ne, hrozice jim suspensaci, pokud se nevzdaji pripadu. * Pouceni: pouze _pote_, co byl suspendovan, muze policista zdarne vyresit pripad. * Mnozi policejni sefove jsou v neustalem kontaktu s mestskym primatorem, jenz jim casto "kouse do prdele" ohledne jednoho kriminalniho vysetrovani z tisicovky jinych, ktere prave probihaji (viz "I Married an Axe Murderer" s bajecnou ukazkou klise o "zlem sefovi"). * Policie nikdy nebude vyslychat hrdinu, trebaze zabil hromadu padouchu. * Policajti se nikdy neukazou pri hromadnych prestrelkach v mestskych ulicich, ktere zahrnuji kolemjdouci a vybuchujici automobily. Az je po vsem, v dali zaslechneme sirenu. * Vetsina vrazd se stane v prubehu vysetrovani prvni ze serie. Posledni zijici podezrely je vrahem. * Vetsina detektivu z oddeleni vrazd jsou temni, temer sileni osamelci, nejcasteji rozvedeni ci ovdoveli, na hranici alkoholismu. Pochopitelne jsou zde i dalsi, dustojneji vypadajici detektivove, ale ti jsou naprosto neschopni a ani trochu tak drsni jako jejich dusevne trpici kolegove. * Mnozi detektivove jsou rekrutovani primo z policejni akademie, takto tvorice kadr "sezonnich detektivu" (viz "Speed", "Kuffs", "Stakeout"). RADIO, TELEVIZE A VIDEO * Postava zapina radio jen aby si vyslechla mimoradne oznameni nebo dulezitou zpravu. Pote hned radio vypina. napr. KLIK "Tri uprchli silenci byli spatreni v .. bla bla bla." KLIK * Zvoni telefon. Volajici rika, "Podivej se na kanal 13". Osoba pusti televizi a navoli kanal 13, kde se dozvi vyse uvedene. * Vsechny televize vysilaji zejmena honicky kovboju a Indianu. * Vsechny videopasky ve filmech jsou pretocene prave na cast, kterou chcete nekomu ukazat. * Pokazde pasku pretocite presne na zacatek useku, ktery chcete videt jeste jednou. * Kdykoli nekdo prohlizi video ci zvukovou pasku na domacim zarizeni, je slyset zvukovy kanal, jak se paska rychle previji vpred ci vzad. * Zastaveny obraz nema chybicky. * Kdyz nekdo prohlizi videozaznam kamery bezpecnostniho zarizeni, sledujici predchozi sceny, uhel kamery neni nikdy vysoko nad herci, nybrz pekne zblizka v jejich urovni, a vypada _dost_ podobne jako uhel kamery pouzite k nataceni filmu samotneho. Navic, zvukovy doprovod je vzdy jasny a ostry, neexistuji hluky pozadi, nebot vsechny bezpecnostni kamery jsou vybaveny gradientnimi mikrofony. ROZHOVORY * Dva lide casto rozmlouvaji, zatimco jeden civi z okna, zady k druhemu. Kdyz se dostanou k citlivemu bodu, prvni osoba se otoci. RVACKY * Pokud postava uziva bojovych umeni namisto zbrane, jeho protivnici s nim budou zapasit jeden po druhem. Zalozni zlosyni mohou tancovat kolem a hrdinu postuchovat, lec zadny jej nenapadne, dokud predchudce nebyl vyrizen. A pokud je to orientalni film o bojovych umenich, budou bojovat v dokonalem rytmu a forme raz-dva, uder-kryt-uder-kryt. * Dva chlapci nebo parta chlapku jdou na to, opakovane se mlati do obliceje masivnimi udery, triskaji se zidlemi, holemi, lednickami, cimkoliv -- a takto si vedou, nekdy az nekolik minut v kuse. * Lidi je mozno vyridit, kdyz je prastite po hlave. Ale pozor: pokud opustite scenu, takova osoba nabude vedomi a je o to vice odhodlana vas napadnout. * Uder do zad zloducha spojenyma rukama rovnez zarucuje bezvedomi. * Vsechny rvacky, odehravajici se na okraji kanonu, vysokych budov, nebo na jinych vysokych mistech, vyzaduji aspon jednoho lumpa, aby ho trefila kulka, sip, ci jina metaci zbran, a primela jej k padu, lec ponechavajici jej dostatecne nazivu, abychom ho slyseli jecet hruznou ozvenou, jak se riti k zahube. * Pouceni: pokud kdokoliv pada z utesu ci budovy, nezalezi na tom, kolik skody predtim utrpel, nebot jeci, trebaze byl strelen do plic dvacetkrat ci tricetkrat, nebo byl zjevne v bezvedomi. * Na Zapade je oblibenou verzi zapasu muze proti muzi styl, kdy se vrhnete na protivnika a obejmete ho. * Pokud se zloduch pokousi nekoho zabit nozem, casto uziva jen jedne ruky. Mezitim obet (vetsinou zena) pouziva obou rukou, aby zastavila lumpovu ruku a zadrzela bodnuti. Lec vrahoun NIKDY nepouzije proste druhe ruky, nevezme nuz a nepichne (viz rovnez NOZE). SEX * Vsechny postele maji specialni prikryvku do tvaru pismene L, ktera dosahuje urovne podpazi u zeny, ale jen do pasu u muze. * Nikdo nikdy nepotrebuje po sexu ubrousek. * Jste-li filmovou zenou a prave jste dokoncila parnou milostnou seanci, nezapomente si lehnout na zada a pritahnout si pokryvku pod bradu, zrovna jako v realnem zivote. * Vsechny zeny u sexu stenaji, ale zadna se nepoti. * Zeny (muzi pak mene casto) se casto miluji ve spodnim pradle, nebo si je okamzite oblekaji hned po aktu. * Dva zcela si cizi lide, kdyz spolu padnou do postele, dosahnou vzdy strasne intenzivniho, vzajemneho a SOUCASNEHO orgasmu na prvni pokus. SCHODY * Kdyz je nekdo pronasledovan ke schodisti, pobezi vzdy nahoru, ne dolu. SIGNALY * Kdyz klepani nebo zablesky svetla predstavuji morseovku, je vzdycky nekdo nablizku, kdo je dokaze cist. * Uziva-li se morseovky, prekladatel bude vyslovovat ne znaky, jak prichazeji, ale cela slova. Takove slovo se vejde do nekolika pipnuti, a vsechna slova jsou vysilana po stejnou dobu, bez ohledu na to, jak jsou dlouha. Priklad: pip-pip-pi-pip... "Pomozte..." pi-pi-pip-pip... "Nam..." pip-pi-pi-pip pip... "Jsme..." pip pip-pi-pip... "Obkliceni..." pi-pip pip pip... "Poslete..." pi-pi-pi-pip pip... "Posily..." pip pi-pip pip... "Urychlene..." atd. * Zprava v morseovce zacne nekolik sekund, nez ji pocne nekdo interpretovat; nicmene, zadne informace se neztraceji, nebot sdeleni zacina v okamziku, kdy jej interpreter pocne cist. SMRT * V situacich jako valka ve Vietnamu a v nebezpecnych mestskych ctvrtich osoba, ktera ma nejvice planu, vyhlidek a nadeji, umira. * Posledni slova umirajiciho jsou vzdy souvisla a vyznamna. * Dobry clovek vzdy umre v pritomnosti pratel. * Kdyz dobry clovek zemre s otevrenyma ocima, pritel je zavre, a zustanou zavreny. Kdyz zemre zloduch s otevrenyma ocima, nikdo mu je nezavre, a kamera dlouze setrvava na jeho tvari. * Viz tez ZLODUSI SPORT * V libovolnem druhu sportovniho filmu muze hrac v poli pohlednout do davu jedne miliardy divaku a vzapeti najit svou milovanou. STRAVOVANI A JIDLO * Zamilovani hrdinove s hrdinkami vzdy dostanou prima stul v restauraci, a to i v New Yorku na obed v sobotu ("When Harry Met Sally") * Cukrovi je vzdycky v obycejne ruzove krabici. Pokud vidime obycejnou ruzovou krabici, ocekava se, ze vime, ze jsou v ni vdolecky nebo dort nebo neco podobneho. * Vsechny filmove matky pripravuji snidani, sestavajici obvykle z michanych vajec, slaniny, atd. Tata a deti se neomylne dostavi ke stolu 30 vterin predtim, nez otec musi do prace a deti chytit autobus do skoly. Kazdy si staci jednou srknout kavy/dzusu a/nebo kousnout do toustu. V tech domacnostech musi zbyvat tolik jidla, ze by to nasytilo rozvojovou zemi! STROMY * At se hrdina usadi na kterekoli vetvi, padouch se nezbytne pod ni zastavi. STREDOVEK * Stredoveci rolnici maji vzdy spinave tvare, rozcuchane vlasy, potrhane obleceni -- a dokonaly, zarivy chrup (zvl. "Braveheart" a jakykoliv film o Robinu Hoodovi). * Jste-li princeznou, mate vzdy oblibenou dvorni damu, a vzdy ji poslete prave vcas varovat hrdinu, ze kral ma zle umysly. * Pouceni: dvorni dama neni nikdy tak krasna jako princezna; nicmene, vzdy se do ni zakouka hrdinuv poskok. * V savlovem souboji dokazete vzdy odrazet rany za zady, a musite najit schodiste, aby se porazeny mohl skutalet a zemrit u paty. * Kone se nikdy neschvati, neztrati podkovu atd., krome pripadu, kdy pronasledujici serif je hned za hrdinou. * Pouceni: vuz, jemuz se zlomi osa nebo ktery uvazne v potoce, vzdy veze cely kraluv poklad, jenz tento s sebou trmaci pokazde, kdyz se jede povyrazit na loupezniky se hemzici venkov. SVETLO * Nefungujici ci vyhorela zarovka obvykle znamena, ze se nekdo v mistnosti schovava, pripraven vyskocit na naseho hrdinu/hrdinku, zatimco tento/tato se zabyva vypinacem ci smatranim po zarovce. * Kdyz nekdo zapali sirku v tmavem starem dome (apod.), tato ma intenzitu jako 1000 W zarovka! Pripadne zapali sirku a posleze starou olejovou lampu, jez ma takovy vykon. * Kdyz lidi zhasnou zarovku, je stale vsechno v mistnosti videt, jen v lehce potemnele modrave barve. * Zarovky praskaji, kdyz: o se stane neco psychickeho; o nekdo otevre skrinku s pojistkami, vytahne nejtlustsi kabel a dotkne se jim zbytku obsahu. * Pokud jsou zarovky v rade, praskaji jedna po druhe. SACHY * DOBRI sachovi hraci jsou vzdy zpodobneni z vyssich vrstev. (Jdete na jakykoliv sachovy turnaj a podivejte se, kolik bohacu tam je. ZADNI! Maji moc prace se shanenim zenskych a jezdenim rychlymi auty, nez aby hrali sachy.) * Sachovi hraci ve filmech jsou vzdy dokonale genialnimi a okouzlujicimi lidmi. (Krome nekolika malo vyjimek, SKUTECNI sachovi hraci jsou introvertni a tak zabrani do sachu, ze maji jen velmi malo casu, aby ho ZTRACELI pidenim se po trivialitach jako je LASKA, POVOLANI, nebo SPOLECENSKE POSTAVENI. Vyjimka: Pocitace. Vetsina sachistu je, ci stane se pocitacovymi fanatiky). * Velci hraci sachu jsou vzdy polichoceni, ze mohou hrat na Filipinske Umelecke Sachovnici nejakeho bohace. (V realnem svete, lepsi hraci temer vzdy lpi na proste nezboznovane drevene ci plastikove sachovnici. Zadne cervene ci modre figurky, zadna keramika a kov, zadni sloni ci havrani.) * Sachovnice je obycejne spatne postavena, s cernym ctvercem na hracove blizsi prave strane, nebo s jednim ci obema pary Kral/Dama postavenymi obracene. (Bily ctverec patri na hracovu blizkou pravou stranu. Dama cti barvu, bila dama na bile, cerna na cerne.) * Udajne genialni hraci propasnou mat jednim tahem v kriticke hre. To je jako by profesionalni automobilovy zavodnik nacouval svym kombikem do garazovych vrat. * Oproti tomu dobri hraci jsou casto zobrazovani, kterak vidi detailne 15 az 20 tahu dopredu uprostred hry, kdyz je na sachovnici jeste mnoho figur. (Dalo by se daleko snaze spravne predpovedet, kdo bude pristi americky prezident a vsech 535 poslancu Kongresu. V uzaverce, kdy pocet figur je omezen, predvidani se casto stane zalezitosti pocitani tahu, kdo se ke kritickemu ctverci dostane driv, nebo zalezitosti velmi maleho poctu tahu, coz je zvladnutelne). * Zacatecnik obycejne obehraje zkuseneho hrace, aby se ukazalo, ze i jako novacek je genialni. (To je temer tak bezne jako ze vysoky atleticky muz, jenz nikdy nevidel mic, to natluce profesionalovi narodni basketbalove ligy v zapase muze proti muzi. Mohlo by se to stat, kdyby profik mel vazne spatny den, ale vsadili byste si na to?) * Hraci, kteri jsou skutecne zaostali (ztratili mnoho figur), vymysli genialni zpusob, jak presto vyhrat. (Kdyz jsou tak dobri, proc ztratili tolik figur?) SERMOVANI * V urcitem momente zapasu hrdina a zloduch zkrizi kordy na urovni obliceje, dovolujice druhemu zachytit zbran, zatimco si vymenuji sproste/sarkasticke poznamky, nacez prolomi sevreni a pokracuji v souboji. (Proc nikdo nevrazi druhemu kos rukojeti do ksichtu, omraciv ho, aby jej pak vyridil?) * Pokud hrdina a zloduch zkrizi mece na nebo pod urovni pasu, upusti od naporu, ustoupi a zavahaji -- trebaze by proste mohli machnout vzhuru do protivnikova bricha po povoleni natlaku, coz by souboj na miste skoncilo. * Je-li k dispozici svicen, zloduch se predvede, jak je obratny s savli pri presekavani voskovic, a bude je sledovat, jak padaji; hrdina udela totez, lec svice nespadnou, dokud zloduch neucini poznamku o bidnych sermirskych schopnostech hrdinovych, nacez hrdina svice prevrhne ukazuje, ze je obratnejsi zloducha, jelikoz _jeho_ svicky nespadly pod tlakem uderu. * V prubehu duelu hrdina vyskoci nebo vyleze na stul/lavici/piano/podstavec, coz jej vyvysi nad zloducha. Nato zloduch zautoci obloukem na hrdinovy nohy, cemuz se tento vyhne vyskokem do vzduchu nad zloduchovo ostri. Jen _velmi_ zridka jsou pozice obraceny. Souboje maji obycejne jednu scenu, kde herci vyjdou z obrazu a my pozorujeme jejich stiny, jak bojuji. * Pokud zloduch zrani hrdinu na pazi s mecem, nastane jedna ze tri moznosti: o hrdina se ukaze byt ambidextrozni a bojuje dal s mecem v druhe ruce; o hrdina najde neco jineho, cim se branit (zavesy, retez, ocelova tyc), a co se da drzet v druhe ruce; o hrdinova mila/hrdinuv poskok vyvstane za zloduchem a prasti ho, zachraniv(si) hrdinu. * Je-li hrdina zloduchem odzbrojen, nastane jedna ze tri moznosti: o zloduch prokaze spetku cti a dovoli hrdinovi sebrat mec; o hrdina udela sileny vypad/skok pres nebo kolem zloducha a chopi se mece; o kdyz to vypada, ze bude konec, hrdinova mila/hrdinuv poskok mu hodi mec, jenz tento zvladne hrave zachytit (pro nejlepsi ukazku tohoto konceptu, kouknete na "Army of Darkness", kde Ash vyskoci do vzduchu a motorova pila mu kouzlem vskoci zpatky do ruky -- je to bajecne natoceno a mimoradne legracni!). * Jsou-li k dispozici schody, hrdina je prinucen po nich ustupovat pred zloduchem, nacez hrdina bud skoci zpatky dolu nebo se zhoupne po lane/lustru/zavesu, aby unikl. * Je-li k dispozici zaves nebo lustr, hrdina jej odrizne a shodi na zloduchovy knechty, _ledaze_ by film byla komedie, v kteremzto pripade jej hrdina omylem shodi na vlastni muze. SKOLA * Pokud jste ve filmu stredoskolskym studentem, vzdycky se vam dostane vyhledavane skrinky ve vysi oci. * Ve vsech stredoskoskych a vysokoskolskych tridach prerusi zvoneni na konci hodiny ucitele ci profesora uprostred vety. * V kazde skole je alespon jeden sprt ci splh, jenz je zaviran do skrinek, ktere jsou najednou dost velke, aby se tam vesel. * Stredni skoly jsou vzdycky uprostred mesta nebo kousek jizdy autem od plaze. TAXIKY * Filmovi pasazeri bud taxikarum vubec neplati, nebo maji castku presne odpocitanou. Totez plati o restauracich. Ucty vychazeji vzdy 15 procent pod hodnotou bankovky, ktera muzskemu zakazniku prvni prijde pod ruku. * Filmovi lide chyti taxik okamzite, ledaze by byli v nebezpeci, to pak taxik neni k nalezeni. TEHOTENSTVI A POROD * Skutecnost, ze zena je tehotna, nebo scena, kde si vsimne, ze je tehotna, zacina tim, ze ji slysime zvracet. * Kdykoliv zena oznami svemu muzi/priteli, ze je tehotna, je to pro nej uplne prekvapeni, at prijemne ci naopak. * Nikdo nerodi hodiny a hodiny ... vyplknou dite behem par minut. * Nikomu nikdy nenabidnou epidural nebo leky, kazdy pouziva lamaze (kalhotovou metodu), ale casto jeci a ponizuji lidi okolo. * Vetsina deti se narodi cistych, s dokonale tvarovanou hlavou a suchymi vlasky. * Vsechny filmove deti se rodi OBROVSKE, vetsinou velikosti prumerneho dvoumesicniho. * Porodivsi zeny maji kratce nato perfektni makeup. TELEFONY * Vsechna cisla zacinaji na 555. * Lidi mluvici do telefonu se nikdy nepredstavi a nikdy nerikaji "na shledanou" na konci konverzace. * Zvonici telefon obvykle nekdo do tri vterin zvedne. * Nedavejte osobe na druhem konci linky cas, aby rekla, co chce rici. * Take nikdy nebudete muset hledat neci cislo. * Pokud se prerusi telefonni linka nebo nekdo necekane zavesi, komunikacni kanal lze obnovit zurivym busenim do vidlice a volanim "Halo? Halo?" * Vzdycky prevrhnete telefonni pristroj, kdyz vas probudi. Pokud cekate hovor, dbejte na to, abyste si prikryvku kompletne pretahli pres hlavu, pak je prevraceni snazsi. Telefony ve vsech bytech jsou hned u postele. * Okamzite, jak A zavesi, B uslysi vyzvaneci ton. * Filmovy Telefonni Uragan. jak casto jste videli neco jako: o Zvoni telefon. Hrdin(k)a bere sluchatko. "Halo. Ano. OK. Jo. Diky. Ahoj." (celkova doba na lince - pet vterin). o Hrdin(k)a se obraci k druhe osobe: "To byl John. Rikal, ze Marilyn odesla do advokatni kancelare asi pred hodinou, a uz by tam mela byt. Volal tam, ale Marilyn tam zrejme nikdy nedosla. Taky zavolal k Billovym, jestli se u nich nahodou nezastavila, ale Bill ji nevidel. John rikal, ze jeste zavola Anne, protoze Marilyn rikala, ze chteji dneska s Anne jit cosi shanet. Jestli neni u Anne, tak zavola na policii. Navrhoval, abychom zajeli k Mariovi a poptali se ho, jestli Marilyn rekla Wallymu o te sosce nebo ne. Ale mysli si, ze asi ne, protoze Marylin Wallymu neveri, veri jenom nam a Fransiscovi. Taky navrhoval, abychom se spojili s Fransiscem..." * Kdyz uz jsme u tech telefonu, co takhle variace na styl Boba Newharta a jeho konverzace, kde slysime jen jednu stranu, jako: Marilyn se jeste neukazala v advokatni kancelari? (PAUZA) A uz jsi volal Billovi? (PAUZA) Co rikal? (PAUZA) Tak on ji taky nevidel (PAUZA) Tak John je nervozni? (PAUZA) Bude volat policii... Jestli se nepletu, rozhovor musel probehnout nejak takhle: "Marilyn se jeste neukazala v advokatni kancelari." "Marilyn se jeste neukazala v advokatni kancelari?" "Ne, a uz jsem volal Billovi." "A uz jsi volal Billovi?" "Jo." "Co rikal?" "Taky ji nevidel." "Tak on ji taky nevidel?" "John zacina byt z toho pekne nervozni." "Tak John je nervozni?" "Jo, asi zavola na polici." "Bude volat policii..." * Pokud jsou telefonni hovory sledovany, pozorujeme na platne mapu a paprsek blizici se k volajicimu, a ten vzdycky vi, jak dlouho muze mluvit nez je vysledovan. Vzdycky staci vsechno rict prave ve dvou minutach. * Videotelefony zobrazuji obrazky volajicich hledicich primo na kameru. Jinymi slovy, kamera musi byt uprostred obrazovky. * Pokud se hrdina pokusi nekomu zavolat koho nutne potrebuje, behem ne vice nez tri zazvoneni vi, ze neni doma. * Chce-li nekdo zavolat hrdinovi, telefon zvoni vecne, nez zavesi, zvlast kdyz volajici nevi, ze se hrdina musi probit k telefonu hejnem padouchu. * Osoba vola do podniku jako treba "Sport v obrazech". Na druhe strane to nekdo zvedne a VOLAJICI rekne "Halo, Sport v obrazech?", jako by je chtel zjistit, jestli se dovolal spravne. To znamena, ze kdyz ve velke firme nekdo zvedne telefon, rekne "halo" a je to! Ne "Halo, Sport v obrazech, co si prejete?" nebo neco takoveho, proste "halo!". TELESNE FUNKCE * Lide nikdy nekaslou, nekychaji, nesmrkaji a neukazuji jakekoliv jine priznaky mene nez dokonaleho zdravi. * Jedinou vyjimkou jest, pokud umiraji. Zakaslani je priznakem smrtelne choroby. * Menstruace je ve filmech neznamym fenomenem. Filmove zeny jsou na ni imunni. * Ve filmu muzete jist, kolik chcete a naprosto NIKDY nemusite jit na zachod. * Zvraceni je naznaceno vzdalenym splachnutim. Nikdo nikdy nepoblije koberec. UFOUNI * Pokud je ve filmu vice nez jedna nebo dve mimozemske rasy, jsou vzdycky zhruba stejne velikosti jako lide. * Ufouni obvykle mluvi lidskou reci a maji stejne narazky. * Vsichni prislusnici mimozemske rasy maji stejne vybaveni, vcetne odevu, ucesu a sperku. Proto se daji snadno rozeznat. Ufouni, kteri se neoblekaji jako ufouni, neco taji. * Toto je mozna nasledek faktu, ze ufouni maji jednotne, monoliticke kultury: jedna rec, jedna vira, jedno vybava pro celou planetu. UMISTENI VYROBKU * Cas se zastavi, pokud se hrdina ocitne v blizkosti firemniho loga. * Kdyz postava uchopi lahev whiskey nebo balicek cigaret, nazev je vzdy jasne citelny. * Pokud producenti nenajdou zadnou firmu, ktera by do filmu investovala, se svetem se stanou divne veci: benzinove pumpy nenesou zadna oznaceni, hvezdy pouzivaji bezejmenne aerolinie (ktere casto havaruji!), a vsichni kuraci pouzivaji stribrna pouzdra na cigarety. VALKA * Velmi pravdepodobne prezijete jakoukoliv valecnou bitvu, ledaze byste nekomu byli predtim ukazali obrazek milovane(ho), je(n)z ceka doma. * Kazda armadni ceta ma alespon jednoho, obvykle cerneho clena, jenz umi hrat na harmoniku. VESMIR A VAKUUM * Vybuchy ve vesmiru jsou hlucne. * Vystaveni vesmirnemu vzduchoprazdnu vas straslive nafoukne a/nebo roztrha behem nekolika vterin (viz "Total Recall"). * Neni pochyb o tom, ze vesmir temne huci. * Vesmir se nechova newtonovsky; vesmirne lode nepokracuji setrvacnosti, nybrz, pokud jim dojde palivo, proste zastavi a visi. * Laserove paprsky jsou ve vakuu viditelne. VESMIRNE LODE * Vesmirne lode jsou hlucne! * Vesmirne lode vzdy letaji orientovany k teze ose. Kdyz se dve lode potkaji, jsou vzdy zarovnane a nikdy se k sobe nepriblizuji pod podivnymi uhly. * Vsechny vesmirne lode, i ty nejmensi, maji vnitrni umelou gravitaci a bez ohledu na to, jak jsou dogolovane zlymi ufony ve zle ufonske lodi, bez ohledu na mnozstvi odprasknutych vnejsich panelu, bez ohledu na mnozstvi jisker a dymu rinouciho se z kontrolnich panelu, umela gravitace bude stale pracovat. * Ve vasi lodi jsou vsude namontovany miniaturni kamery, na kazdem panelu aspon jedna. At se s lodi stane cokoliv, vzdycky budete moci pozadat pocitac o pozdejsi prehrani sceny (trebaze pocitac vypoustel dym) a na rozdil od tech rozmazanych kamer, ktere jsou k dostani v obchodech s elektronikou, tyhle miniaturni lodni kamery zachyti vsechny akce v urovni oci s perfektnim osvetlenim. * V kritickem okamziku vzdy selze warp ci hyperpohon. * Inertni tlumice zabranuji pasazerum, aby byli rozplacnuti na zed pri zrychleni do warpovych rychlosti, lec jakakoliv explose s nimi hodi pres celou mistnost. * Pri bitve vesmirnych lodi je pro spravnou cinnost zbranovych systemu nutne, aby se tyto dostaly na vizualni dosah. Trebaze jiz ve 20. stoleti byly vynalezeny zbrane, ktere nepotrebuji vizualni kontakt, lide budoucnosti o tuto technologii prisli. VETRACI SACHTY * Vzduchotechnika je dostatecne prostorna a pevne ukotvena, aby ji * Vzduchotechnika je dostatecne prostorna a pevne ukotvena, aby ji hrdina snadno prolezl. Pokud proleza hrdinka, je sachta spinava [Pes] presne tak, aby se uspinila na prave tvari (rukou, kdyz odhazuje neposedny praminek vlasu). Kazda poradna filmova vetraci sachta konci velikym nechranenym ventilatorem. VEZENI * Ve vezeni musi byt brutalni strazny a zly intrikujici hlidac. * Mezi odsouzenymi ve vezeni je vzdy boss. Obycejne je cerny, slepy a chromy, obklopen drsnymi cernymi svalovci, a je to ten, se kterym se hrdina musi setkat, aby neco ziskal. * Kdyz se ma nekomu vyhrozovat ve vezeni nebo v telocvicne, vetsinou se tak stane, kdyz tato osoba cvici s cinkami a tyc je zrovna v dolni uvrati u jeho krku, nacez mu dolehne na hrtan a zdurazni argumenty. VRTULNIKY * Ve filmovem svete je nadbytek zkorumpovanych pilotu vrtulniku. Lumpove nemaji potize najmout si helikopteru kompletne i s pilotem, kteremu se neprici strilet na uplne cizi lidi, nebo byt cilem strelby. * Kdyz se do vrtulniku trefi strela ci raketa, tento okamzite vybuchuje pokud obsahuje zlosyna, ale pokud je hrdina na palube, zeslabne nejdriv motor, dym se vali ze dveri, a tak tak dosedne na zem, ze hrdina staci vyskocit a skrcit se v okamziku, kdy vrtulnik exploduje. * Lide stojici vedle beziciho vrtulniku se vzdycky mohou bavit normalnim nebo jen lehce zvysenym hlasem. * Pronasledovany hrdina, s zloduchy jen par metru za sebou, dokaze vskocit do odstavene helikoptery, projet petadvacetibodovou predstartovni kontrolu, nahodit a roztocit rotory, odstartovat a byt mimo dostrel z pistole, nez zli muzi staci dobehnout. * Kulky vystrelene na vrtulnik se odrazeji od laminatovych a hlinikovych "krytu", ale delaji pekne male dirky do plexisklove kabiny. * Kdyz helikoptere vysadi motor, hlavni rotor se okamzite zastavi a stroj spadne primo na zem. Pokud leti zloduch, helikoptera zmizi v kouli plamenu, ale kladaci se z toho vymotaji, oprasi se, a odchazeji. * Kdyz se strili na turbinou pohaneny Bell Jet Ranger, motor kasle a prska, pochrchlava, zatimco se stroj potaci nejiste ve vzduchu, nacez se zriti za uziti vyse zmineneho (zly/dobry) algoritmu. * Kazdy vypinany vrtulnik vyluzuje skrt-skrt-skrt zvuky gumovych remenic, trebaze ve skutecnosti pouze znamy Bell 47G (vrtulnas z M*A*S*H) vydava takove zvuky. * Helikoptery s pistovymi motory vzdy startuji za svisteni turbin. * Piloti stylu Rambo letaji s jednou rukou na rotorovem kniplu, sviraje v druhe automatickou zbran mirici ze dveri. Helikoptera sama vi, kdy menit vysku a nadletat prekazky, aniz by se pilot musel starat o protivne rizeni sklonu listu. VYTAHY * Filmove vytahy jsou vzdy pripraveny na onom poschodi. Lec je-li hrdina/hrdinka stihan(a), vytah neprijede. * Pokud hrdina NEBO zloduch jede vytahem, pak zloduch NEBO hrdina jej predhoni po schodech, trebaze je to 20 podlazi. * Vetsina vytahovych sachet a lan je cistych a bez prachu/smiru, jakoz i dostatecne osvetlena, takze hrdina se neusvini a nepotrebuje baterku ani jine zarizeni, aby videl ("Speed"). * Kdyz jedna postava honi druhou (kladak za lumpem ci naopak) a pribehnou k vytahu prave nez se zavre, nikdy nestrci ruku do dveri, ktere by se automaticky otevrely, a rovnez nikdy nestisknou privolavac, aby se dvere zase otevrely. ZAMKY * Libovolny zamek se da otevrit uverovou kartou nebo kancelarskou sponkou. Sejfy se daji otevrit do nekolika minut se stetoskopem nebo nejakym pokrocilym elektronickym zarizenim se spoustou blikajicich svetylek. ZAZNAMNIKY * Pokud hrdina nasloucha svemu zaznamniku a neocekava jistou dulezitou zpravu, pak ma obycejne na pasce nejprve dve kratke zpravy, jednu od muze, jednu od zeny. "To je John! Uvidime se zitra v osum." ... pip... "To je Saliiiii! Zavolam pozdejc." ... pip... a pak konecne "Aaaaa. Vrah je... ". Pokud ovsem je zprava ocekavana, je urcite prvni v poradi. ZBRANE * Hlavnim postavam nikdy nedojde strelivo a take nemusi znovu nabijet. (Pokud je film _primeje_ nabijet, nemuseli do te doby s sebou nosit nahradni naboje). * Ve zbranich nedochazeji naboje, ledaze by utek byl jinak nemozny. * Prvni vystrel ci davka od lumpa _vzdy_ mine, a je zarazen jen aby oznamil, ze se bude bojovat. * Rucni granaty lumpu delaji hluk a kour, lec zadnou skodu; granaty kladaku jsou nicive, lec selektivni; zneskodni tanky, ale neublizi hazejicimu, i kdyz si jeden pusti na palec u nohy. Granaty padouchu pouzite kladaky se stanou dobrymi granaty, a _naopak_. * Kdyz kladakovi dojdou naboje, zahodi zbran. Ucini-li tak hrdina, brzy snadno najde jinou. * Samopaly ponorene do vody na dlouhou dobu se nezaseknou a nevypali bokem, kdyz se hrdina vynori, aby je pouzil (viz kazdy dil "Rambo"). * Cigaretove pouzdro/zapalovac v kapsicce u kosile vzdy zastavi strelu. * Pokud je hrdina vystaven smesne vysokemu poctu strelcu s rychlopalnymi zbranemi, vsichni minou i pri mnohych pokusech. Pak hrdina vytahne pistolku, ktera vypada jako hracka, a zacne odstrelovat lumpy jednoho po druhem na vzdalenost pres pul mile, zpravidla je zasahuje doprostred cela. * Lide vzdycky vypumpuji nekolik (zrejme pouzitych) brokovnicovych naboju do kazdeho kouta, pokud nekoho pronasleduji. * Kdyz mirite puskou s dalekohledem na nekoho velmi daleko, tento zustava v krizi zamerovace po celou dobu, co se presunujete. * Celi-li nekolik desitkam ozbrojenych protivniku, kladak se ukaze a jevi se postrelen, snad desetkrat. Padne, a ocividne zemre, lec pozdeji se zazrakem ukaze, ze to predvidal a vzal si neprustrelnou vestu, brneni, nebo i stribrny podnost, aby si chranil telo ("Batman"). Nikdo ho nikdy nestreli do hlavy, kde neni chranen. Pote, namisto, aby se poucil ze sveho mimoradneho stesti, odhodi chranic, presvedcen ze v tomto filmu jiz nemuze k podobne situaci dojit. * Kdyz superhrdinove jako Batman ci Robocop uzivaji pokrocile technologie, aby se chranili, zlodusi nikdy nevyuziji zjevnych slabin, jako treba chybejici ochrany tvare. * Postavy strelene brokovnici odleti nazad nebo vzhuru a dozadu vzduchem - nehlede na fyzikalni zakony. * Postavy uzivaji tlumice na revolverech - a funguje to. * V 50% akcnich filmu vyrobenych po roce 1988 dojde na zminku o "Kulkach - Policejnich Zabijacich - s Plastem z Teflonu". * Zadna filmova postava nikdy neuzije ci nepoukaze na pojistku u palne zbrane. * Zadna filmova postava nikdy nepouzije zbran raze .22". * Kovboj, jenze si vymeni nekolik strel s padouchy, aniz by je trefil, dokaze svym revolverem presto trefit a vznitit valecek dynamitu na 50 metru a prvni pokus. * Pokazde, kdyz postava vyklopi na pusce hledi pro velkou vzdalenost, strefi se pristi strelou. * Kulky vynate z obeti prestrelek a ukazane na kameru nejsou nikterak deformovane narazem - nekdy dokonce zahrnuji i nabojnici. * Strely vypalene na zadek vozidla zpusobi, ze palivova nadrz vybuchne. * Kulky vypalena na predni sklo nejsou nikdy svedeny jinym smerem; vzdycky prostreli sklo a zasahnou zloducha do cela. Pokud ridi kladak, staci, kdyz se jednoduse prikrci, aby se jim vyhnul. * Strely vypalene na chlapky schovavajici se za rohem nikdy nesvisti kolem, nybrz vzdy trefi rok budovy blizko tvare postavy. * Kulky vypalene ve westernu, jez netrefi postavu, se vzdycky hlucne odrazi a kvili. * Je-li ve westernove prestrelkove scene ukazano koryto s vodou, alespon jedna strela dramaticky splouchne do vody. * Westernove postavy nikdy nikdo nestreli do nohou, kdyz se schovavaji za vuz. * Zadny revolver se nevzprici nebo nestreli bokem pri prudkem vytazeni. * Pri duelu nebo pri prestrelce mezi dvema postavami stojicimi na ulici, alespon jedna postava je vzdy zasazena hned pri prvni vymene strel. * Zadne kusy omitky a zdiva nespadnou, pokud se vystreli do stropu. * Surikeny a vrzene noze nikdy neminou, ledaze by pripichly obleceni filmove postavy ke stromu ci zdi. * Kone nejsou nikdy zraneni pri jezdeckych prestrelkach. * Zabijaci-ostrelovaci budou vzdy cekat do posleniho okamziku, nez zacnou skladat svou slozitou zbran (casto pistoli velikosti pusky). * I zbranovi experti strnou, pokud jsou ohrozeni zbrani, jez neni v palnem stavu, napr. nenatazeny kohoutek jednoducheho revolveru, nebo samopal s nenatazenym zaverem. Osoba drzici zbran musi ucinit nekolik pohybu k tomu, aby ji odpalila, a protivnik by mohl proste sahnout a vzit si ji, ale odpadlik jenom ztuhne, trebaze je jasne, ze v komore neni zadny naboj. * Filmovy strelci nikdy neodjistuji a nenabijeji sve zbrane, kdyz ocekavaji konfrontace na zivot a na smrt. Nebo maji zbran vytazenou, ale nemaji naboj v komore. Obycejne (pokazde, kdyz trimaji pumpovaci brokovnici) cekaji, az se stretnou s tercem, a pak narvou naboj do komory s dramatickym ka-cunk! zvukem. * Kulky, trebaze jsou jen kousky olova v medenem plasti, vzdy malicko vybuchuji, pokud narazi na nehybny predmet. ZDRAVOTNICTVI * Spise casteji nez mene casto vidime, ze nejlepsi metodou, jak nekoho ozivit pote, co jejich srdce prestalo tlouci, za predpokladu, ze uz se odbyl zdlouhavy pokus ozivit je pomoci CPR (takove te elektricke sokovacky), je jecet na nej neco jako: "Od niceho jsi v zivote necouvnul, tak bojuj! Bojuj!! BOOOJUUUJ!!!!" nebo "To mi nemuzes udelat! Miluju te, proboha!" ZLOCIN * Kdyz jdete ve filmu vyloupit banku, vzdycky si vyberete urednici u prepazky, ktera je prvni den na novem pracovisti. ZLODUSI * Zloduchem je cizinec. * Pouceni: cizincem je chlapek, ktery mluvi anglicky s anglickym prizvukem. * Padouch ma rovnez poskoka - svalovce, jenz ma charakterictickou metodu, kterou vyrizuje protivniky. Musite jej/ji zabit nebo vyradit z boje tak, ze se tato charakteristicka metoda obrati proti nemu. Pokud je svalovec vyrazen jinym zpusobem, nezemrel (co se toho tyce, nepredpokladejte, ze je kdokoliv mrtev, pokud jeho ci jeji smrt nebyla dramaticka. Pozor na pokracovani). * Bez ohledu na to, jak moc jste usmrtili padoucha, dokaze vstat jeste nejmene trikrat. Proto mu vzdy ponechejte pobliz ruky pusku, kdyz jste ho zabili a otacite se, abyste ukonejsili divku. * Kdyz se zloduch jevi mrtvym, neni mrtvy. Jsou mu vzdy povoleny dve, obcas tri zmrtvychvstani. Hrdina jej casto uvidi prichazet, trebaze je obracen zady. Nevidi-li, pritel padoucha dorazi. * Lump obycejne zabiji sve knechty, kdyz selhavaji, lec nezda se, ze by mu vernych knechtu ubyvalo. * Lumpove cihaji, dokud jejich pritomnost neni zverejnena svetelnym zableskem. * Muzete zabit lumpa tak, ze si peclive vsimnete predmetu, na kterem pohled kamery ulpival zbytecne dlouho; typicky je tam hak na maso nebo zubaty kus skla. Budete zatazeni do mocneho zapasu, a ve vhodnem momente budete mit napad (obvykle na zaklade poraneni od zloducha nebo inspirovani vernym pohledem objetku vaseho citoveho zajmu) a silu postacujici k zatlaceni lumpa do/na/pod/pred zmineny predmet. Herecky Zakon (Hollywood) vyzaduje, abyste 15 sekund pred ci po porazce zloducha pronesli svou charakteristickou frazi. * Kdykoliv je zloduch hrdinou lapen, zastavi se na pet minut a rekne hrdinovi _vsechny_ detaily sveho planu, jak znicit a/nebo vladnout Zemi, vcetne casu, dat a adres. * Padouch, kdyz dostal konecne hrdinu do sparu, obycejne stravi nekolik megalomanskych minut vychutnavaje sve vitezstvi a protivnikuv pad. Tento cas navic se ukaze byt prave zapotrebi k tomu, aby kladak vymyslel, jak uniknout svemu osudu, nebo prave postaci k zorganizovani zachranne vypravy. * Vzdy dokazete urcit, s jakym narodem Spojene staty a popularni sdelovaci prostredky jsou nejvice nespokojeni, protoze tento narod posle vsechny sve zlocince, aby v te dobe hrali v hollywoodskych filmech (napr. Nemci v pozdnich '40 a '50, Asiati v '60 a '70, Soveti v '70 a '80, a Arabove z Blizkeho vychodu v '90). ZRANENI * Kdyz je hrdina omracen, neuzene si otres ci poskozeni mozku. Lidi prasteni do hlavy se nepozvraci. * Pokud si hrdina vyslouzi zkrvaveny nos, prestane temer hned krvacet. * Trebaze hrdina trpi pri automobilovych honickach a havariich, nemusi se obavat nevedomeho poraneni patere z narazu. * Lehky naraz do hlavy obvykle postaci k vyvolani totalni amnesie. * Postrelene postavy nikdy nejdou do soku. * Hrdinu vzdy trefi do ramene, lec bude schopen dale pazi pouzivat. * Jizvy na tvari vas nejspis privedou k silenstvi a budete prahnout po pomste po zbytek zivota. * Prijdete-li o ruku, naroste vam pahyl na pazi o patnact centimetru. * Ztracena ruka bud sama prileze zpet, nebo ji sileny chirurg nahradi transplantatem z popraveneho skrtice. * Pokud je osoba strelena, ma sdostatek casu, aby napovidala vsechno mozne, jenom ne to nejdulezitejsi (jako treba jmeno vraha). * Zastrelena osoba udela okamzite jedine - zemre. Jeji telo sebou nebude par minut skubat ani ohybat, jak se svaly nedobrovolne a sporadicky stahuji, zatimco mozek umira pomalou elektrochemickou smrti (jako pri skutecnych strelnych smrtelnych zranenich). ZVIRATA * Zlosyny vzdycky zakousne had, kdezto hrdina pro nej proste sahne a zvedne jej holyma rukama. Navic mu zlomi vaz nebo ukousne hlavu. * Nebezpecni plazi vzdy prvni napadaji zenu, trebaze ji doprovazi tricet muzu. * Psi vzdy vedi, kdo je zly, a stekaji na nej. ZENY * Zeny maji vzdy vyholene nohy a podpazi, a to i ve filmech o dobe kamenne. * Zeny se obavaji o sve nehty a obleceni, zatimco se je kdosi pokousi zabit (viz tez HONICKY). * Zeny se zastavi s rozsirenyma ocima, ruku na ustech, zatimco hrdina bojuje s padouchem. Zeny _nikdy_ nepomysli na moznost prastit padoucha nejblizsim predmetem. Naopak: Pokud zena _prasti_, pak vzdy zasahne hrdinu. * Zeny vzdy bojuji s jinymi zenami tahanim za vlasy, spolecne se svali a dvakrat prekuli. * Mocne sefove vzdy nosi do prace minisukne a dvanacticentimetrove podpatky. * Zenska hlavni role se sklonem k feminismu bude vzdy opovrhovat muznym hrdinou -- az do okamziku, kdy ji zachani pred jistou smrti. Tehdy se stava zcela konvencni a zavislou. Kdyz tak ucini, hrdina se stava zranitelnym a rekne ji o nejake tragicke ztrate, ktera ospravedlni jeho drsne chlapacke zpusoby. * Zeny jdou nalicene do postele, a probudi se s tvari a ucesem dokonale upravenym. * Zeny nikdy nejdou na zachod, kdyz vstavaji, lec casto se sprchuji. * Je-li zena tehotna, porodi pred koncem filmu. * Zeny take zajeci nebo vydaji nejaky zvuk presne v momente, kdyz je padouch dost blizko, aby to uslysel. * Zeny vzdycky stoji a divaji se, jak se je auta chystaji zajet, NEBO jak se je zlocinci chystaji zastrelit (trebaze ukryt je nablizku). * Zeny silneho charakteru ci vule jsou vzdycky namyslene, nebo svine. * Zeny si vzdycky nacpou pest do ust, jsou-li vydeseny. * Zeny musi byt vzdycky zachraneny hrdinou, trebaze jsou sampionkami/odbornicemi na to ci ono. * Zeny jsou vzdycky prilis hystericke, nez aby udelaly, co jim hrdina nakaze. Musi jim pomoci/prinutit je/omracit.